Atā, naftas baroni, esmu pārgājis uz elektrību!

Atšķirībā no datoriem mašīnas es pērku tikai lietotas. Līdz šim biju izvēlējies tikai auto ar iekšdedzes dzinējiem (hronoloģiski: VW Jetta 1.3l 40kW, Ford Fiesta XR2i 1,6l 76kW, Hyundai Getz GLS 1,6l 77kW, un Nissan Note 1,6l 81kW), jo uzskatīju, ka elektriskie auto (un it sevišķi to akumulatori) nav sasnieguši pietiekamu briedumu. Tomēr, atšķirībā no naftas, elektrību var iegūt daudz dažādākās vietās un veidos, tajā skaitā arī daudzmaz ekoloģiski un ilgtspējīgi. Es piekrītu Roberta Ņūmena "Naftas vēsture" paustajam, ka, samazinot mūsu civilizācijas atkarību no naftas produktu dedzināšanas, mūsu pasaule un tās nākotne būs drošāka un stabilāka. Tehnoloģiju jomā neesmu pionieris, tomēr sliecos būt "agrais putns" (early adopter) un dažās jomās sāku dzīvot "pa jaunam" agrāk nekā vairums. Arī interese par elektrību man ir bijusi jau sen — gan mazstrāvu, gan lielstrāvu, gan elektriskajiem auto — dažkārt ar traģikomiskām sekām.

Pirms elektroauto iegādes apdomīgi uz četrām dienām iznomāju ss.com sludinātu 2012. gada Peugeot iOn (kas ir tas pats Citroen C-Zero un Mitsubishi i-MiEV, pārzīmolots (rebadged) par Peugeot). Auto tirgotājs mums iedeva arī e-mobi klientu karti, ar kuru var norēķināties par elektrību CSDD atbalstītajās ātrās uzpildes stacijās1, kā arī uzaicināja pievienot sievas telefonu WhatsApp "EV uzlāde" grupā, kuras dalībnieki ziņo par to, cik ilgi viņi plāno aizņemt kādu uzpildes staciju2. Iznomāto auto aizvedu uz servisu apskatīt tā vispārējo stāvokli. Ja neskaita to, ka četrus gadus jaunākā iOn virsbūves apakša ir vairāk aprūsējusi nekā Notei, būtiskus defektus neatklājām3.

Att01.jpg

Vecais un jaunais auto "Ambo" servisa pagalmā

Pirmajā (pilnajā) pārbaudes dienā bija knapi +5 grādus "silts", līņāja un pūta riebīgs vējš. Tā kā ar īrēto auto mēģināju braukt līdzīgi kā ar iekšdedzes dzinēja auto, ar uzlādētu akumulatoru mēs spējām nobraukt knapi 60 kilometrus. Dienas beigās man bija kultūršoks un es nonācu pie slēdziena, ka ar vienu uzlādi veicamais attālums ir tik mazs, ka, dzīvojot Ogrē un strādājot Rīgā, tas ir praktiski nelietojams. Tomēr, lasot tīmekli, nonācu pie atklāsmes, ka visas šī auto nepilnības ir tā īpašības.

Šāds auto parāda, ka apkure ar elektrību ir dārgs prieks un visvienkāršāk taupīt ir, lieki netērējot. Saģērbāmies siltāk un nākamajā dienā ceļā no Ogres uz Cēsīm nonācām jau daudzmaz paredzētajā veidā, lai gan plānošanas un lādēšanas dēļ ceļš bija ilgāks un grūtāks nekā tas būtu ar klasisku vecmodīgu auto.

Sapratu, ka šis auto ir pa vidu starp ēzeli un mazu bērnu — tu vari plānot un darīt ko vien vēlies, tikai tev obligāti ir laicīgi "jāpabaro" auto.

Att02.jpg
Sirdī vienādi, bet citādi — nakts pret dienu

Att03.jpg
Peugeot iOn un VW e-Up! to dabīgajā uzturēšanās vietā

Izlemt par šī auto iegādi man bija visgrūtāk no visiem līdzšinējiem, tāpēc, lai "racionalizētu" savu lēmumu, es veidoju tabulu ar visiem nomas laikā pamanītajiem plusiem un mīnusiem:

PlusiMīnusi
Elektriskais auto ir daudz ekoloģiskāks un ekonomiskāks par auto ar iekšdedzes dzinēju (pat tad, ja elektrību iegūst, dedzinot akmeņogles vai citu fosilo kurināmo). (Ja vajag, ar elektrisku auto var braukt pa telpām). Neatkarība no naftas monopoliem un degvielas akcīzes nodokļa.

Šis auto nav tiem, kuri:

  1. pirms kustības uzsākšanas vēlas uztaisīt "BRRUM, BRRUM!!!" skaņu4;
  2. vēlas justies pārāki par citiem satiksmes dalībniekiem;
  3. vēlas komforta burbuli salonā, neatkarīgi no ārējiem laika apstākļiem;
  4. vēlas aizbraukt tur, kur citi brauc ar traktoru.
Automātiska "ātrumkārba", vadība tikai ar "elektrību" un bremzi. Labs paātrinājums no vietas. Kluss dzinējs, "gaita atgādina tramvaju". Dzinējs un viss auto ir tik kluss, ka pēc skaņas noteikt ātrumu praktiski nevar (ir jāraugās spidometrā). Viegli braukt lēnām uz priekšu un atpakaļ. Aizmugures piedziņa (un bremzēšana, kad izmanto reģenerāciju) un klasiska (dažuprāt, rituāla) rokas bremze.Veicot garākus ceļus, rūpīgi jāplāno ceļš starp ātrās uzpildes stacijām. Auto modelis, kura nākotne Eiropā ir miglaina. Var būt grūtības ar rezerves daļām, praktiski neiespējama ražotāja oriģinālās baterijas nomaiņa (bet var cerēt uz lietotu un savietojamu bateriju parādīšanos). Dažāda izmēra un zema profila riepas (lielāka varbūtība pārsist), nav rezerves riteņa un domkrata.
Klasiska, bet salokāma atslēga. Drošāka gaitas uzsākšana — nevar uzsākt kustību ar pieslēgtu lādētāja vadu, nospiežot nepareizu (bremžu vietā elektrības) pedāli vai pārnesumu (bez apstāšanās (P) uzreiz gaitu (D)).Otra atslēga nesalokāma un bez tālvadības signalizācijas.
Bagāžnieku var apvienot ar salonu, nolokot aizmugures sēdekļus, iegūtā virsma ir līdzena.Mazs bagāžnieks.
Latvijā ātrākā iespējamā, 50kW CHAdeMO uzlāde (20 min 2/3 baterijas uzlāde). Baterijas var pilnībā uzlādēt pa nakti garāžā. Elektrības izmaksas uz kilometru ir mazākas kā benzīnam.Akumulators, kas nav bijis izcils arī jauns (tikai 14,5kWh, salīdzinot ar citu auto 20..40kWh) un tagad ir vēl vājāks. Arī vasarā diez' vai varēs nobraukt vairāk par 120km. Nevar aizbraukt "ellē ratā", kur nav uzpildes staciju. Nevar ieplānot uzlādi uz vēlāku laiku. Tāpēc bija jāmodernizē garāža, lai to panāktu ar ārēju laika releju.
Mazs un labi pārredzams (ir papildu logs sānu balstā). Aizmugures piedziņa nodrošina, ka var vairāk sagriezt priekšējos riteņus, tāpēc ir mazs pagrieziena rādiuss. Var veikt U pagriezienu tur, kur senāk bija nepieciešams T pagrieziens, tāpēc patīkami braukt pilsētā un stāvlaukumos.Oficiāli tikai 4 sēdvietas. Vairs nevar salādēt mašīnā visus bērnus (kurus tagad viekopus savākt tāpat ir diezgan neiespējami). Maz vietas kājām. Bija jāpārtaisa sēdeklis. Ar pārtaisītu sēdekli aiz manis var apsēsties, praktiski, tikai suns.
Augsti griesti (lai es izdzertu kafijas krūzi, nav jāielien sēdeklī). Ērti telefonu/krūžu turētāji. USB pieslēgums telefona barošanai un mūzikas atskaņošanai.Salonu nevar uzsildīt, kamēr lādē baterijas (bet var sildīt vadītāja sēdekli). Sildītājs neizmanto siltuma sūknēšanu, tāpēc ziemā sildītāja jaudas nepietiek, lai pietiekami piesildītu salonu. Radio nav skaļuma pielāgošanas atbilstoši apkārtējiem trokšņiem.
Ērts un viegli pārredzams vadības panelis. Bremzējot patīkami redzēt, kā uzlādējas akumulators. Tāpēc mazāk jādeldē bremzes, kā arī "taupības" dēļ nav jāpārsniedz ātrums, iebraucot apdzīvotā vietā.Vadības panelī nav pulksteņa un termometra. Atpakaļskata spogulim tikai viens, pusēnots, stāvoklis. Automātiskajā režīmā deg miglas nevis gabarīta un tuvo gaismu lukturi (kas nav aizliegts, bet, manuprāt, ir mazāk droši).
Manai gaumei atbilstošs izmērs, virsbūves izskats un stils.Virsbūves apakša un ritošā daļa jau nedaudz rūsē.
Rīgā bezmaksas stāvvietas un var izmantot sabiedriskā transporta joslas. Pirmais elektriskais auto Ambo autoservisā.Kad es pieradis pie elektriska auto, pamani, ka sastrēgumos blakus stāvošās mašīnas ir skaļas un smird5.

Lai arī plusi pēc skaita nesanāca vairāk kā mīnusi, manuprāt, plusi ir ar lielāku svaru. Gala lēmumu par auto iegādi nostiprināja Kārļa emuāri par Citroen C-Zero, kā arī My i-MiEV forums, kur domubiedri parādīja, ka, pieņemot šī auto "īpašības", tas dod arī pietiekami daudz prieka un labuma.

Kad pēc četrām dienām, braucot ar Pegueot iOn, pārsēdos uz Nissan Note, pamanīju, cik tā ir skaļa un kā ož pēc eļļas.

Tā kā mūsu valsts nodokļu politika ir pretimnākošāka darba devējiem nevis ņēmējiem, iOn iegādājos savai firmai "Odo" un iepriekšējo Nissan Note atdevu kā daļu no samaksas par jauno auto.

Ar skatu miglainā nākotnē, es jau biju izvēlējies Dinamisko tarifu, ar kuru elektrības cena mainās atkarībā no ražošanas un slodzes attiecības. Kā redzams Nordpool biržā, elektrības cena mainās no 4¢ līdz 7¢ par kWh6.

Tā kā šai mašīnai nav iebūvēta laika releja uzlādei, modernizēju garāžas sadali ar ABB D2-2CO releju, kuru ieprogrammēju ieslēgt uzlādi tad, kad elektrība ir vislētākā. Lai vajadzības gadījumā varētu uzlādēt akumulatoru uzreiz, uztaisīju otru rozeti, kur elektrību var dabūt uzreiz.

Tā kā iepriekšējais saimnieks jau bija uzlabojis sildošās sistēmas siltumizolāciju, es, vadoties pēc šī apraksta, uzlaboju siltumizolāciju auto durvīs.

Salonā tagad jūtami mazāk iekļūst āra trokšņi un tas ir mazāk "vējains", diemžēl, siltuma zudumi nekļuva būtiski mazāki.

Līdzīgi kā Nissan Note, es pārvietoju vadītāja sēdekli, lai palielinātu vietu kājām. Atšķirībā no Note, vajadzēja vairāk piņķerēties, jo zem sēdekļa ir izvirzījums akumulatoram. Pēc šī uzlabojuma sēdeklis kļuva nedaudz augstāks, (kas patīk manai labākajai pusei), un to var atvirzīt pat nedaudz vairāk nekā tas nepieciešams manam 190cm augumam. Pieņemu, ka tagad to var vadīt arī divmetrīgs vadītājs. Protams, ar atvirzītu sēdekli aiz tā sēdēt praktiski nav iespējams, jo pasažiera kājām vieta ir ap 7cm.

Daudzi varētu norādīt, ka būtiskāko trūkumu — mazo akumulatoru un izrietošo apsildes problēmu es varētu atrisināt, iegādājoties auto ar mūsdienīgāku apsildi (siltumsūkni), lielāku akumulatoru vai hibrīdu. (Jaunākiem auto ir arī uzlādes ieplānošana.) Bet tas viss attiecīgi maksātu gan iegādē, gan arī uzturēšanā. Piedevām, hibrīda auto būtu jāuztur veselas divas sistēmas — iekšdedzes dzinējs un elektriskā sistēma, un tas tāpat būtu atkarīgs no naftas, tikai mazāk. Tāpēc esmu izvēlējies "ne visai ērtu" auto, un pieņemot, ka arī šis nebūs mans pēdējais auto, atšķirībā no citiem, ar nākamo man vairs nebūs jāpiedzīvo "kultūršoks" un jāpielāgojas iepriekš neapzinātām elektriskā auto "īpašībām". Un, visbeidzot, es ar lepnumu varu paziņot:

Visu labu, naftas baroni, es esmu pārstājis dot savu ieguldījumu jūsu naftas karos.


  1. ^ Tā kā elektrība ir salīdzinoši lēta, bet bankas par maksājumiem prasa salīdzinoši dārgi, praktiski visur pasaulē un arī Latvijā ātrās uzpildes stacijās izmanto īpašas klientu kartes, ar kurām norēķinus veic tikai mēneša beigās.
  2. ^ https://portal.e-mobi.lv/ ziņo par aizņemtajām stacijām, bet tā dažkārt nestrādā un tā neziņo, cik ilgi staciju ir paredzēts aizņemt.
  3. ^ Es biju pasūtījis arī detalizētu akumulatoru diagnostiku, bet to varēja veikt, ātrākais, 9. novembrī, tāpēc to atliku un samierinājos ar tīmeklī atrasto informāciju, ka, ja baterijas var uzlādēt pilnas ar lēno uzlādi un līdz 80% ar ātro uzlādi, tad būtisku problēmu šūnās nav.
  4. ^ Es zinu, ka, pārslēdzot manuālo kārbu no augstāka pārnesuma uz zemāku, ir vēlams uztaisīt "starpgāzi", lai ātrāk saskaņotu zobratus sinhronizatorā un to mazāk nolietotu. Tāpēc ar iepriekšējiem auto es tā arī darīju. Bet vairākkārt paātrināt dzinēju kustībai no vietas ir pilnīgi lieki, ja neskaita dažu indivīdu labāku jušanos.
  5. ^ Man tagad garāža smaržo pēc tur glabātajiem āboliem, nevis ož pēc eļļas.
  6. ^ Gala cenā, protams, klāt vēl ir jāmaksā par elektrības piegādi Sadales tīkliem un OIK, kas kopumā veido 10..13¢/kWh.
Tags Auto
Created by Valdis Vītoliņš on 2018-11-08 17:12
Last modified by Valdis Vītoliņš on 2021-04-13 14:27
 
Xwiki Powered
Creative Commons Attribution 3.0 Unported License