Prev | Next |
E-paraksta veidi Latvijā
Ieraksts
Saturs
Tēmas mācību mērķi
Pēc šīs tēmas pabeigšanas jūs varēsiet:
- Paskaidrot, ar ko atšķiras viedkartes e-paraksts un virtuālais e-paraksts, Mobilais ID,
- Izvērtēt, kāda veida e-paraksts un attiecīgais laika zīmogu piedāvājums Jums ir piemērotākais,
- Noteikt, vai dokuments ir parakstīts ar drošu e-parakstu,
- Noteikt, vai dokuments nav mainīts pēc e-parakstīšanas.
Mācies!
E-parakstu veidi
Latvijā e-paraksta pakalpojuma sniedzējs ir LVRTC (Latvijas Valsts Radio un Televīzijas centrs), agrāk Latvijas Pasts. Latvijā ir divu veidu e-paraksti:
Plašāka informācija ir pieejama mājas lapā http://info.e-me.lv/ un http://www.eparaksts.lv.
- virtuālais e-paraksts. Plašāka informācija ir pieejama http://www.eparaksts.lv. Pazīstams ar logo:
Viedkartes e-paraksts
Vēsturiski pirmais e-paraksts, kas Latvijas iedzīvotājiem bija pieejams, ir viedkartes e-paraksts. 2006. gada 4. oktobrī tika izsniegta pirmā elektroniskā paraksta viedkarte. E-paraksta izveidē investēti vairāk nekā 7 milj. Ls, tomēr 2011. gadā to aktīvi izmanto aptuveni 10 tūkst. lietotāju. Pavisam kopā līdz 2010. gada 1. decembrim ir izsniegtas 29 083 viedkartes. E-paraksta viedkartes paraugs:
Viedkartes e-paraksts tiek izsniegts fiziskai personai. Līdz ar to, ja cilvēks pārstāv dažādus uzņēmumus, var būt situācija, ka 1 cilvēkam ir vairākas e-paraksta viedkartes. Viedkartes e-parakstam ir nepieciešams viedkartes lasītājs, kuru pievieno datoram, un kurā ievieto viedkarti:
Lai parakstītos ar viedkartes e-parakstu, ir jāuzstāda uz datora speciāla programmatūra vai arī jāizmanto programmatūra tiešsaistē. Kā iegūt viedkartes e-parakstu
- Privātpersonām Viedkartes parakstam privātpersonas var pieteikties Latvijas Pasta nodaļās. Privātpersonām ir nepieciešama pase (autovadītāja apliecība netiek pieņemta kā personu apliecinošs dokuments).
- Juridiskām personām Lai saņemtu e-paraksta pakalpojumus, vispirms jāgriežas E-ME Pārdošanas daļā, lai noslēgtu līgumu. Pēc tam viedkartes var saņemt Latvijas Pasta nodaļās
E-paraksta viedkartes "plusi" un "mīnusi":
+ var izmantot gan parakstam, gan autentifikācijai, (samazinās lietotājvārdu un paroļu skaits, kas Jums jāatceras).+ viedkartē var ielikt papildus informāciju un funkcionalitāti. Piemēram, informāciju par Jūsu medicīnas datiem.– sarežģīta un neērta lietošana, jo nepieciešams papildus aprīkojums viedkartes lasīšanai, nepieciešama speciāla programmatūra.– atkarība no operētājsistēmām un pārlūkiem. Izmaiņas, jauninājumi netiek atbalstīti visās vidēs vienlīdz ātri.– ilgs laiks (2 nedēļas) pēc viedkartes pieteikšanas jāgaida, lai saņemtu.– lielas sākotnējās izmaksas lietotājam
Virtuālais e-paraksts
Virtuālais e-paraksts ir e-paraksts, kas lietojams interneta vidē. Atšķirībā no viedkartes e-paraksta virtuālajam e-parakstam nav nepieciešamas viedkartes, īpašas ierīces un programmatūra. Virtuālo e-parakstu var lietot no jebkuras ierīces, kam pieejams interneta pieslēgums – datora, planšetdatora vai viedtelefona. Virtuālā e-paraksta projekta izstrādātājs ir VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs. Virtuālo e-parakstu Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) prezentēja 2011. gada 1. februārī. LVRTC prognozē, ka 2011. gada beigās e–paraksta lietotāju skaits pieaugs līdz 100 tūkst. jaunu lietotāju. Virtuālā e-paraksta izstrādē LVRTC ir investējis 190 tūkst. Ls. Plašāka informācija par virtuālo e-parakstu ir pieejama portālā www.eparaksts.lv.
Kā iegūt virtuālo e-parakstu:
- internetā vietnē www.eparaksts.lv jāaizpilda pieteikums un jāizdrukā. Pieteikumā jānorāda pases dati.
- jādodas uz kādu no klientu apkalpošanas centriem, kuri atrodas Latvijas bibliotēkās. Dodoties uz bibliotēku, līdzi ir jāņem pase un Jūsu parakstīts pieteikums. Iespējams ir pieteikumu aizpildīt un izdrukāt arī bibliotēkā.
Uz 20.07.2011. visā Latvijā ir 56 virtuālā e-paraksta klientu apkalpošanas centri, kur var pieteikties e-parakstam. No 2011. gada 19. jūlija e-parakstam var pieteikties arī Ludzas pilsētas galvenajā bibliotēka Stacijas ielā 41 (reāli no augusta beigām, septembra, jo bibliotēkas speciāliste atvaļinājumā). Vēl Ludzas novadā virtuālajam e-parakstam var pieteikties Pildas pagasta bibliotēkā "Ilutas" (atv. no 2011. gada 15.augusta līdz 31. augustam).Sākot no 1.augusta SEB Ibankas klienti – privātpersonas – varēs pieteikties un iegūt virtuālo e-parakstu, neapmeklējot klientu apkalpošanas centru. Lai saņemtu e-parakstu, SEB Ibankas klientiem, izmantojot internetbankas piekļuves datus, būs jāautentificējas portālā www.eparaksts.lv, jāaizpilda pieteikums un jāiegādājas sev nepieciešamais parakstīšanās reižu skaitu.
- Pēc tam, kad pieteikums ir bibliotēkā iesniegts, portāla www.eparaksts.lv jānoslēdz līgums par virtuālo sertifikātu, piesakoties noteiktam parakstīšanās reižu plānam (1 reize, 20 reizes vai neierobežots reižu skaits)
- Dokumentu parakstīšanu turpmāk varēsiet veikt portālā www.eparaksts.lv, autentifikācijai izmantojot kādu no internetbanku pieslēgumiem vai viedkartes e-parakstu.
Virtuālā e-paraksta "plusi" un "mīnusi":
+ Neatkarība no operētājsistēmām un pārlūkiem.+ Ātrs iegādes veids.+ Zemas uzsākšanas izmaksas.+ Vienkārši saprotama funkcionalitāte.– Nav iespējams izmantot autentifikācijai.– Pieejams tikai noteiktu (uz 2011. gada 1. augustu 6 banku) banku klientiem vai viedkartes paraksta lietotājiem.
Kā pārbaudīt, vai dokuments ir parakstīts ar drošu e-parakstu
Pārbaudīt dokumentu, vai tas ir parakstīts ar drošu e-parakstu var ikviens — nav jābūt e-paraksta lietotājam.E-parakstītam dokumentam ir faila paplašinājums edoc. Piemēram, vestule.edoc. Tomēr faila paplašinājums vien nenorāda, ka dokuments ir parakstīts ar drošu e-parakstu. Lai pārliecinātos, ka dokuments ir parakstīts ar drošu e-parakstu, jāiet uz
- vietni www.eparaksts.lv. Tad jāizvēlas saite Pārbaudīt e-dokumentu. Pēc tam jāpievieno dokuments. Ja dokuments parakstīts ar drošu e-parakstu, tad uz ekrāna parādīsies uzraksts, ka paraksts ir derīgs un datums, kad paraksts ir uzlikts. Ja dokuments pēc parakstīšanas būs mainīts, tad uz ekrāna saņemsiet norādi par to, ka dokuments pēc parakstīšanas ir mainīts. * vietni www.eme.lv. Jāizvēlas komanda Edoc pārbaude. Izmantojot komandu Atvērt, jānorāda fails, kurš jāpārbauda.
Mobilais ID
Lattelecom Mobilais ID ir pases aizstājējs elektroniskajā vidē, izmantojot savu mobilo telefonu. Mobilais ID ir pieejams no 2009. gada jūlija.
Kā iegūt Mobilo ID:
- Ar pasi jāiet uz LMT.
- Jāsaņem jauna SIM karte, saglabājot esošo numuru.
- Jāizveido 2 PIN kodi.
Kādiem nolūkiem Mobilo ID var izmantot:
- Autentifikācijai*Autentificēties ar sadarbības partneru pakalpojumiem. Piemēram, portālā www.latvija.lv, pieprasot valsts un pašvaldības pakalpojumus.
- Maksājumiem*Ar Mobilo ID var veikt arī maksājumus. Lai veiktu maksājumus, vispirms jāiegūst jauna SIM karte, kurai ir paaugstināta drošība. Tad jāpiereģistrē maksājuma karte, ko var izdarīt, autentificējoties Mobilais ID lapā. Kad tas izdarīts, jāievada bankas maksājuma kartes datus un turpmāk var lietot Mobilo ID maksājumiem, kur tas iespējams.
Mobilā ID plusi un mīnusi:
+ ērti lietojams (vienmēr līdzi).– nav laika zīmogs. Lai arī Lattelecom to pozicionē kā elektroniskā paraksta sistēmu, tā vēl nav tāda, jo iztrūkst dokumenta nospieduma un laika zīmoga iekļaušana.
Papildu informācija
Nosūtot ar eparakstu (digitāli parakstītu) dokumentu pa e-pastu, rekomendējam vēstules beigās iekļaut aptuveni sekojošu tekstu:
- Uzticības bizness virtuālā e-paraksta apskats
- Lattelecom Mobilais ID vai E-paraksts 2.0?
- Arnis Paršovs, Drošs elektroniskais paraksts (drošs, uzbrucējam klāt neesot)
Vingrinies!
Uzdevumi
- Pārbaudi, kuri no dokumentiem ir parakstīti ar drošu e-parakstu:
- Noteikt, kāds ir šo dokumentu parakstīšanas datums.
Pārbaudi!
Pašpārbaudes tests
Prev | Next |