Prev | Next |
Sporta auto, tanki un supermenu auto
Ap to laiku, kad Džobss, Vozņaks, Geitss un Allens vēl tikai sapņoja par saviem neprātīgajām iecerēm, es biju tīnis un dzīvoju Eimā Aijovas štatā (Ames, Iowa). Mana drauga tētim garāžā rūsēja vecs MGB sporta auto. Dažkārt draugs spēja to piedabūt izbraukt dažus kvartālus ar neaizmirstamu prieku sejā. Pēc nobijušos pasažieru domām viņš bija trakais, kas klejoja pa Eimsu un Aijovu, izaicinoši rijot apkārtējo pikapu radītos putekļus. Bet pēc viņa paša domām viņš bija Dastins Hofmans, kas matiem plīvojot vējā brauc pa Sanfrancisko Līča tiltu.
To atminoties, man šķiet, ka, attieksmē pret tehnoloģiju, ir divas cilvēku grupas. Vienai daudz svarīgāks ir izskats un citu viedoklis. Ja jūs par to šaubāties (un jums ir gana daudz brīva laika), pajautājat to jebkuram Macintosh īpašniekam, kāpēc viņš/viņa sevi iedomājas par apspiestu minoritāti.
Otrai daudz svarīgāk ir just, kā tā darbojas. Protams, MGB bija slikts auto praktiski jebkurā jomā: ietiepīgs, neuzticams, mazjaudīgs. Bet to bija prieks vadīt. Tas bija atsaucīgs. Katra ceļa grambiņa atbalsojās ķermenī, katra gājēju pārejas svītra momentā bija jūtama stūrmaņa rokās un stūres iekārta momentā atsaucās roku komandām. Draugs pēc skaņas varēja noteikt, kas vainas dzinējam. Pasažieriem šī braukāšana šķita bezjēdzīga – apmēram tikpat interesanti, kā lūkoties kādam pār plecu, kā viņš ievada skaitļus elektroniskajā tabulā. Bet vadītājam tā bija pieredze. Pēc neilga laika viņš bija paplašinājis savu ķermeni un sajūtas līdz auto izmēriem un spēja darīt tādas lietas, ko agrāk nespēja.
Analoģija starp automašīnām un operētājsistēmām nav nemaz tik slikta, un ar šādu analoģiju es centīšos parādīt, kāda situācija ir šodien.
Iedomājieties ielu, kurā atrodas konkurējoši auto dīleri. Viens no tiem (Microsoft) ir daudz, daudz lielāks par pārējiem. Viņš savu biznesu sāka sen atpakaļ, pārdodot triju ātrumu divriteņus (MS-DOS); tie nebija perfekti, bet tie gāja, un, ja tie salūza, jūs tos varējāt vienkārši salabot.
Konkurents blakus mājā (Apple), vienu dienu sāka pārdot motorizētus transporta līdzekļus – dārgus, bet atraktīvi noformētus, auto. To iekšas bija hermētiski noslēgtas, un tajā, kā tie darbojās, bija zināma deva maģijas.
Lielais tirgotājs atbildēja, izlaižot tirgū masīvu uzlabojumu komplektu, kas divriteni padarīja par mopēdu (sākotnējais Windows). Tā bija amizanta karikatūra, tomēr tā esošo triju pārnesumu divriteni padarīja par motorizētu braucamrīku, kas tikai attālināti spēja līdzināties Apple automobiļiem. Lietotājiem vajadzēja valkāt aizsargbrilles un viņiem regulāri nācās izspļaut mutē ieskrējušas mušas, kamēr Apple īpašnieki braukāja, caur logu noraugoties no sava hermētiskā komforta. Bet Micro-mopēdi bija lēti, un salīdzinot ar Apple-auto, viegli remontējami, tāpēc viņu tirgus daļa pieauga.
Beidzot arī lielais tirgotājs nāca klajā ar pilnībā aprīkotu auto: lempīgu universāli (Windows 95). Tā estētiskais noformējums bija kā padomju bloka mājai, tam tecēja eļļa un sprāga blīvslēgi, un tā bija neiedomājama veiksme. Nedaudz vēlāk viņš izlaida milzīgu industriāliem lietotajiem paredzētu bezceļnieku (Windows NT), kas nebija skaistāks par universāli, bet bija par mata tiesu uzticamāks.
Kopš tā laika ir bijis daudz klaigu un trokšņa, bet nekas daudz nav mainījies. Mazais dīleris turpina pārdot Eiro-Sedanus un tērē milzīgas summas reklāmas kampaņām. Viņiem vajadzētu pazust no tirgus jau sen, bet tas vēl arvien nav noticis. Lielais dīleris turpina tirgot arvien lielākus universāļus un bezceļniekus. 1
Tomēr, pretējā ielas pusē, jau kādu labu laiku, ir vēl divi dīleri.
Viens no tiem (Be, Inc.) pārdot pilnībā aprīkotus supermenu auto (BeOS). Tie ir vēl stilīgāki par Eiro-Sedaniem, labāku dizainu, tehnoloģiski modernāki, vismaz tikpat uzticami kā jebkas tirgū un tik un tā lētāki par pārējiem. 2
Un aiz šis mājas atrodas Linux. To pat nevar saukt par biznesu. Laukumā ir neskaitāmas teltis, jurtas, vagoniņi, ģeodēzistu apmetnes, kas organizētas vadoties pēc savstarpējas vienošanās. Tur dzīvojošie cilvēki ražo tankus. Tie nav veclaicīgie kaltās dzelzs padomju tanki. Tie atgādina ASV armijas M1 tankus, kas izgatavoti no kosmosa ēras materiāliem, un kas no viena gala līdz otram ir piebāzti ar ļoti progresīvām tehnoloģijām. Bet tie ir labāki par ASV armijas tankiem. Tie ir uzbūvēti tā, ka tie nekad, nekad nelūzt, ir pietiekami viegli un manevrēt spējīgi, lai ar tiem brauktu pa ielām, un tie netērē vairāk degvielas kā mini auto. Šie tanki stāv gar ielu majestātiskā mierā un vairumam no tiem atslēga stāv aizdedzē. Katrs, kas to vēlas, var tajā iekāpt un braukt prom par velti.
Uz šo ielu dienu un nakti nāk pircēju pūļi. Deviņdesmit procenti no tiem uzreiz dotas pie lielā dīlera un nopērk universāli vai bezceļnieku. Viņi pat nepalūkojas apkārt uz pārējiem dīleriem.
Vairums no atlikušajiem desmit procentiem nopērk stilīgo Eiro-Sedanu. Tie apstājas, lai parauktu degunu par tiem, kas iegādājas universāļus un bezceļniekus. Ja arī viņi pamana dīlerus, kas ielas pretējā pusē pārdod tehniski labākus un lētākus transporta līdzekļus, viņi tos uzskata par nesaprātīgiem dīvaiņiem.
Supermenu auto retu reizi tiek pārdots kādam auto apsēstajam, kas to izvēlas kā otru transporta līdzekli savam universālim. Tas ir nišas tirgotājs.
Grupa, kas atdod tankus par brīvu, turpina pastāvēt tikai tāpēc, ka tajā darbojas brīvprātīgie, kas ielas malā ar megafoniem pievērš pircēju uzmanību par brīnišķīgo iespēju. Tipiska viņu saruna ir apmēram šāda:
Hakeris ar megafonu: "Ietaupiet naudu! Ņemiet mūsu tankus par brīvu! Tas ir neievainojams, spēj pārvarēt klintis un purvus, un tērē litru degvielas uz 100 kilometriem!"
Potenciālais universāļa pircējs: "Es zinu, ka jums ir taisnība, bet es ...ē... nezinu, kā tanku uzturēt!"
Megafons: "Bet jūs nezināt arī to, kā uzturēt universāli!"
Pircējs: "Bet šim dīlerim ir mehāniķi. Ja ar manu universāli kaut kas notiek, es varu paņemt brīvdienu, atgādāt to šurp, samaksāt meistariem par stundām, bet pats tikām garlaikojos uzgaidāmajā telpā, klausoties lifta mūziku."
Megafons: "Bet, ja jūs paņemsiet mūsu bezmaksas tanku, mēs bez maksas nosūtīsim brīvprātīgos uz jūsu māju, kas to salabos pa nakti!"
Pircējs: "Liec mierā manu māju, muļķi!"
Megafons: "Bet..."
Pircējs: "Vai tad tu neredzi, ka visi pērk universāļus!?"
Prev | Next |
- ^ Mazais dīleris šobrīd izmanto publiski pieejamas daļas (BSD), lai gan nesaka, kā tieši tās saliek (MacOS X). Lielais dīleris savus auto ražo tik nedrošus, ka, ja vairumu detaļas (drošības ielāpus) nenomaina jau veikalā, tas salūzt vēl pirms izbraukšanas no plača.
- ^ BeOS dīleris šobrīd ir praktiski miris. Mīlētāji vēl arvien turpina ražot un attīstīt šo sistēmu, bet tam nav nekāda svara mūsdienu tirgū.