Prev
E-pakalpojumu lietošana
Next
E-pakalpojumu izmantošanas priekšnoteikumi

E-pakalpojumu ievads

Lekciju ieraksti

Saturs

Tēmas mācību mērķi

Pēc šīs tēmas pabeigšanas jūs varēsiet:

  • paskaidrot, kas ir e-pakalpojums,
  • raksturot e-pakalpojumu priekšrocības,
  • paskaidrot, kas nosaka e-pakalpojumu kvalitāti un kādi ir e-pakalpojumu līmeņi.

Mācies!

E-pakalpojumu jēdzieni

Kas ir e-pakalpojums:

E-pakalpojums = elektronisks pakalpojums

E-pakalpojums ir pakalpojums, kura pieprasīšanas vai sniegšanas veids nodrošina tā pieejamību attālināti — ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju palīdzību.

E-pakalpojumu galvenās komponentes:

  • Pakalpojuma sniedzējs (piem., valsts iestāde, pašvaldība, izglītības iestāde, privātuzņēmums utml.),
  • Pakalpojuma saņēmējs (piem., iedzīvotāji, uzņēmēji),
  • Kanāls pakalpojuma sniegšanai. Parasti tas ir internets. Citi iespējamie kanāli: telefons, mobilais telefons, televīzija.

Pakalpojuma saņēmējs:

  • Fiziska persona,
  • Privāto tiesību juridiska persona,
  • Publisko tiesību juridiska persona,
  • Jebkura persona (vispārēja labuma pakalpojums).

Pakalpojuma sniegšanas rezultāts ir:

  • Papīra dokuments,
  • Informācija (elektronisks dokuments, kas nav parakstīts ar drošu elektronisko parakstu),
  • Elektronisks dokuments, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu,
  • Mutiska atbilde,
  • Citi.

E-pakalpojumu veidi un elektronizācijas līmeņi:

  • informatīvie pakalpojumi e-pakalpojumi, ar kuru palīdzību var iegūt informāciju tiešsaistē. Pēc izvēlēta pakalpojuma pieprasīšanas, jūs saņemat informāciju. Piemēri:
  • darījumu pakalpojumi e-pakalpojumi, kuru rezultāts ir līdzvērtīgs klātienes pakalpojuma rezultātam. Tas nozīmē, ka Jūs pieprasāt pakalpojumu elektroniski, bet pakalpojuma rezultāts (izziņa, lēmuma noraksts, grāmata bibliotēkā u.c.) ir pieejams pēc kāda laika (atbilstīgi konkrētās iestādes un pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem). Pakalpojuma sniedzējs Jūs informē par to, ka pakalpojuma rezultāts ir gatavs un par pakalpojuma saņemšanas iespējām. Saņemšanas iespējas ir dažādas – ir pakalpojumi, kas nodrošina iespēju saņemt savu pieprasīto izziņu klātienē (iestādes norādītajā darba laikā un vietā), pa pastu ierakstītā vēstulē un pa e-pastu, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu. Piemēram:
    • Jūs tiešsaistē pieprasāt izziņu par privātpersonai uzliktajiem administratīvajiem sodiem, Jūs saņemat informāciju, ka iestāde ir saņēmusi Jūsu pieteikumu. Jums nav jāiet uz attiecīgo iestādi, jāstāv rindā, lai pieprasītu izziņu. Jūs varat izmantot pakalpojumu jebkurā Jums ērtākā laikā. Jūs varat izvēlēties sev ērtāko saņemšanas veidu izziņai par privātpersonai uzliktajiem administratīvajiem sodiem: pa pastu (ierakstītā vēstulē), aizzīmogotā vēstulē (ASV imigrācijas vīzu noformēšanai), klātienē.
  • līdzdalības pakalpojumi e-pakalpojumi, kas iedzīvotājam ļauj tieši iesaistīties valsts vai pašvaldību darba procesos. Piemēram,

E- pakalpojumu elektronizācijas līmeņi

Pakalpojumi var tikt elektronizēti dažādos līmeņos (pakāpēs). Atbilstoši vispārpieņemtai metodikai, var izšķirt 5 pakalpojumu elektronizācijas līmeņus:

1. līmenis
(informēšana) – informācija par pakalpojumu ir ievietota publiski pieejamā tīmekļa vietnē.

2. līmenis
(veidlapu lejupielāde) – pakalpojuma pieprasīšanai nepieciešamās veidlapas ir pieejamas publiski pieejamā tīmekļa vietnē elektroniskā formā. Piemēram, Aglonas novada pašvaldības e-pakalpojumi.

3. līmenis
(vienvirzienu mijiedarbība) – personai ir iespēja pakalpojumu pieprasīt vai saņemt elektroniski. Piemēram, pieteikties DnB bankas norēķinu kartei.

4. līmenis
(divvirzienu mijiedarbība) – pakalpojumu var pieprasīt un pakalpojuma rezultātu ir iespējams saņemt elektroniski.

5. līmenis
(pilnībā elektronizēts process) – pakalpojuma saņemšana notiek bez personas pieprasījuma, pakalpojuma sniegšanai nepieciešamos datus bez personas līdzdalības iegūst pati iestāde.

E-pakalpojumu priekšrocības

Priekšrocības pakalpojuma saņēmējam:

  • Ērtāk un ātrāk pakalpojumu pieejamība neatkarīgi no iestādes/uzņēmuma darba laika un atrašanās vietas Ar interneta starpniecību personas pakalpojumus var saņemt ātrāk un ērtāk neatkarīgi no atrašanās vietas un bez laika ierobežojumiem – 24 h diennaktī un 7 dienas nedēļā. Nav jāiet uz iestādi/uzņēmumu, lai aiznestu dokumentu.
  • Pieejamāk pakalpojumu sniegšanas veida pielāgošana klientu interesēm un vēlmēm, personalizēta pakalpojumu sniegšana, interaktīva dialoga piedāvāšana. Pakalpojums pieejams plašākam klientu skaitam.
  • Lētāk Tiek ietaupīti papīra dokumenta sagatavošanas, transporta vai pasta pakalpojumu izdevumi.
  • Netiek piesārņota vide netiek drukāti papīra dokumenti, tiek veicināta ekonomiska resursu izmantošana.

Priekšrocības pakalpojuma sniedzējam:

  • Ātrāk Pakalpojums vai informācija par pakalpojumu sasniedz klientu ātrāk, izmantojot internetu nevis citus kanālus – piem., nosūtot informāciju pa pastu.
  • Lētāk Administratīvo izmaksu samazināšana pateicoties iekšējo procesu sakārtošanai un automatizēšanai, administratīvā aparāta un sloga samazināšana. Zemākas jaunu klientu piesaistīšanas izmaksas.
  • Kvalitatīvāk Pakalpojumu precizitātes un aktualitātes nodrošināšana (piem., savlaicīgi brīdinājumi par izmaiņām transporta kustības grafikā utml.)
  • Plašāks tirgus Uzņēmums var piedāvāt pakalpojumu lielākam klientu skaitam.
  • Netiek piesārņota vide — netiek drukāti papīra dokumenti, tiek veicināta ekonomiska resursu izmantošana.

E-pakalpojumu kvalitāte

Vispārīgā gadījumā pakalpojumu kvalitāti nosaka: uzticamība, ātra atbildes reakcija, drošība, atbilstība realitātei un empātija.

EK pārstāvis uzslavē Latvijas e-pakalpojumu līmeni:

Koeficients pakalpojumiem Latvijā, kas pilnībā pieejami tiešsaistē, ir 93%. Tas pārsniedz jau minēto ES vidējo skaitli — 82%. Latvijā iedzīvotājiem paredzēto e-pakalpojumu briedums pētījumā ir novērtēts ar 94%, bet pakalpojumi uzņēmējiem — ar 100%.. E-pakalpojumu briedums (no angliskā "sophistication") ir nedaudz subjektīva mēraukla, kuru izmanto šajos pētījumos.. e-pakalpojumi Latvijā attīstījušies kopsolī ar to izplatību pārējās ES valstīs. "Pagaidām e-pakalpojumu lietošanas apjomi nav tik lieli, kā gribētos. Mērķis ir, lai 50% pilsoņu lietotu valdību pakalpojumus internetā. Lietošanas koeficients ES mērogā 2010.gadā bija 42%. Tas attiecas uz to pilsoņu daļu, kas lietojuši e-pakalpojumus pēdējo 12 mēnešu periodā. Latvijā koeficients bija 39,9%, tātad tuvu ES vidējam. Uzskatām, ka visai ES ar laiku jānosprauž mērķis, lai interneta lietošanas apjoms būtu augstāks par 50%.

2010.gadā no 20 Eiropas Savienības ieteiktajiem e-pakalpojumiem tiešsaistē ir pieejami 94% pakalpojumu (2013.gada noteiktais mērķis ir 90%).

Vingrinies!

Uzdevumi

Atveriet vietnes un iepazīstieties ar to saturu:

Atbildiet uz jautājumiem:

  • Kādus pakalpojumus no katra pakalpojumu veida (informatīvā, transakciju, līdzdalības) esi saņēmis tradicionālā veidā?
  • Vai šiem pakalpojumiem ir pieejama alternatīva kā e-pakalpojums?

Izvēlies vienu no tīmeklī pieejamiem e-pakalpojumiem:

raksturojiet, kādā līmenī tie ir elektronizēti.

Pārbaudi!

Pašpārbaudes tests

Prev
E-pakalpojumu lietošana
Next
E-pakalpojumu izmantošanas priekšnoteikumi

Created by Valdis Vītoliņš on 2011-07-28 04:12
Last modified by Valdis Vītoliņš on 2016-04-02 16:07
 
Xwiki Powered
Creative Commons Attribution 3.0 Unported License