Prev
E-pakalpojumu izmantošanas priekšnoteikumi
Next
E-pakalpojumi Latvijā un Eiropas savienībā

E-pakalpojumus reglamentējošie dokumenti

Ieraksts

 Saturs

Saturs

Tēmas mācību mērķi

Pēc šīs tēmas pabeigšanas jūs varēsiet:

  • paskaidrot, ko reglamentē normatīvie dokumenti e-pakalpojumu sfērā.

Mācies!

Normatīvie akti e-pārvaldes jomā Latvijā

Normatīvie akti e-pārvaldes jomā ir apkopoti [Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājas lapā> http://www.varam.gov.lv/lat/likumdosana/normativie_akti/?doc=12649].

  • Valsts informācijas sistēmu likums
    • E-pakalpojumu izveide un nodrošināšana ir balstīta uz valsts informācijas sistēmu izmantošanu. Likums un attiecīgie MK noteikumi regulē valsts informācijas sistēmu darbību un drošību. Valsts informācijas sistēma ir strukturizēts informācijas tehnoloģiju un datu bāzu kopums, kuru lietojot tiek nodrošināta valsts funkciju izpildei nepieciešamās informācijas ierosināšana, radīšana, apkopošana, uzkrāšana, apstrādāšana, izmantošana un iznīcināšana.
    • Atbilstoši Valsts informācijas sistēmu reģistra sniegtajiem datiem — Latvijā kopumā ir 173 valsts informācijas sistēmas. Piemēri: Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēma, Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS), Iedzīvotāju reģistrs u.c. sistēmas.
  • Elektronisko dokumentu likums Likums nosaka elektronisko dokumentu un elektroniskā paraksta tiesisko statusu.
    • Likums nosaka, ka valsts un pašvaldību iestādēm ir pienākums pieņemt elektroniskos dokumentus no fiziskajām un juridiskajām personām.
    • Elektronisko dokumentu likums nosaka, kādos gadījumos e-parakstu nevar izmantot: līgumiem, ar kuriem tiek radītas vai nodotas tiesības uz nekustamo īpašumu, izņemot nomas tiesības; līgumiem, kuri saskaņā ar likumu nav spēkā, ja tie nav apliecināti likumā noteiktajā kārtībā; galvojuma līgumiem, ja galvojumu piešķir, un ķīlas nodrošinājumiem, ja tos sniedz personas, kuras darbojas nolūkos, kas nav saistīti ar šo personu arodu, uzņēmējdarbību vai profesiju; darījumiem ģimenes tiesību un mantojuma tiesību jomā.
    • Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1999. gada 13. decembra direktīvas 1999/93/EK par Kopienas elektronisko parakstu sistēmu.
  • Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums.
    • Likums reglamentē komerciālu paziņojumu (reklāmas) nosūtīšanu ar e-pastu. Informācijas sabiedrības pakalpojumi ietver preču un pakalpojumu elektronisku tirdzniecību, komerciālo paziņojumu sūtīšanu, iespēju piedāvāšanu informācijas meklēšanai, piekļuvei pie tās un informācijas ieguvei, pakalpojumus, kas nodrošina informācijas pārraidi elektronisko sakaru tīklā vai piekļuvi elektronisko sakaru tīklam, informācijas glabāšanu.
    • Nosūtot kādu paziņojumu savam klientu lokam jāievēro, lai komerciāls paziņojums atbilst šādām prasībām:
      • Tas ir skaidri atpazīstams kā komerciāls paziņojums;
      • Ir skaidri nosakāma persona, kuras vārdā šis komerciālais paziņojums izplatīts;
      • Ir precīzi formulēts piedāvājuma saturs un pakalpojuma saņemšanas noteikumi;
      • Atlaides, prēmijas un balvas ir skaidri atpazīstamas, un to saņemšanas noteikumi ir skaidri izklāstīti;
      • Reklāmas sacensības, loterijas vai spēles ir skaidri atpazīstamas, un attiecīgie dalības noteikumi ir viegli pieejami, kā arī skaidri un nepārprotami izklāstīti;
      • Pakalpojuma saņēmējam ir dota iespēja atteikties no turpmāku komerciālu paziņojumu saņemšanas.
    • 2011. gada 8. jūnijā stājas spēkā likuma grozījumi par sīkdatņu (cookies) izvietošanu. Likums, pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/136/EK prasības, tiek papildināts par informācijas uzglabāšanu galiekārtā.
      • Informācijas uzglabāšana abonenta vai lietotāja galiekārtā vai piekļuves iegūšana galiekārtā uzglabātajai informācijai ir atļauta, ja attiecīgais abonents vai lietotājs ir devis savu piekrišanu pēc tam, kad saņēmis skaidru un visaptverošu informāciju par iepriekšminētās apstrādes mērķi saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likumu.
      • Piekrišana nav nepieciešama, ja informācijas uzglabāšana galiekārtā vai piekļuves iegūšana galiekārtā uzglabātajai informācijai ir nepieciešama informācijas aprites nodrošināšanai elektronisko sakaru tīklā vai starpnieka pakalpojumu sniedzējam, lai sniegtu abonenta vai lietotāja pieprasīto pakalpojumu.
      • Līdz ar to tiek mainīti ierastie cookies izvietošanas noteikumi – turpmāk cookies izvietošanai būs jāsniedz skaidra informācija par informācijas apstrādes mērķi, un jāsaņem galiekārtas abonenta vai lietotāja piekrišana.
  • Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 473 "Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām"
    • Likums nosaka, ja elektroniskais dokuments ir parakstīs ar drošu elektronisko parakstu un tam ir laika zīmogs, elektroniskā dokumenta parakstīšanas laiks ir laika zīmoga pievienošanas datums un laiks.
    • Elektronisko dokumentu izstrādā un noformē vienā no šādiem formātiem: vienkārša teksta formātā; atvērtā dokumentu formātā (ODF) biroja lietotnēm; atvērtā biroja XML (Office Open XML) datņu formātā; portatīvā dokumenta (PDF) formātā vai portatīvā dokumenta formātā ilglaicīgai glabāšanai (PDF/A); digitāli saspiesta un kodēta attēla (JPEG, TIFF un PNG) formātā.
  • Ministru kabineta noteikumi Nr. 171 2007. gada 6. martā Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā.
    • Noteikumi nosaka kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā, lai nodrošinātu tās pieejamību. Noteikumi attiecas uz valsts iestādēm un pašvaldībām.
    • Informācijas ievietošanai internetā katra iestāde izveido mājas lapu. Iestādes mājas lapā ievietoto informāciju aktualizē ne retāk kā reizi nedēļā.
    • Mājas lapai ir šādas sadaļas: ziņas par iestādi; kontakti; pakalpojumi; aktualitātes; nozares politika; Eiropas Savienība; starptautiskā sadarbība; normatīvie akti un attīstības plānošanas dokumenti; publikācijas un statistika; saites; informācija svešvalodās (norāda valodas apzīmējumu); publiskie iepirkumi; sabiedrības līdzdalība; budžets.

Normatīvie akti e-pārvaldes jomā Eiropas Savienībā

  • Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū.
    • Direktīvas mērķis ir radīt iespēju ikvienam ES dalībvalsts komersantam vienkārši un ērti uzsākt noteiktu jomu pakalpojumu sniegšanu citās ES dalībvalstīs.
    • Dalībvalstis nodrošina, ka pakalpojumu sniedzējiem ir iespējams formalitātes veikt ar vienotu kontaktpunktu starpniecību.
      • iegūt informāciju par nepieciešamo atļauju saņemšanas nosacījumiem un nepieciešamajām darbībām attiecīgajā valstī;
      • saņemt vai pieteikt nepieciešamās atļaujas attālināti, izmantojot internetu.
      • Latvijā kā vienotais elektroniskais kontaktpunkts saimnieciskās darbības veicējiem kalpo portāls www.latvija.lv.
      • Saites ES dalībvalstu vienotajiem kontaktpunktiem saimnieciskās darbības veicējiem pieejamas portālā EUGO
      • Latvijā šobrīd ir identificēti 78 dažādu valsts iestāžu sniegtie pakalpojumi, kas ietilpst direktīvas regulējumā.
  • COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE COUNCIL AND THE EUROPEAN PARLIAMENT — Impact and Priorities A communication to the Spring European Council in Stockholm, 23-24 March 2001
  • Dokumentā ir noteikti prioritārie 20 e-pamatpakalpojumi iedzīvotājiem un uzņēmējiem:
    • Publiskie pakalpojumi iedzīvotājiem:
      • 1. Iedzīvotāju ienākuma nodoklis: deklarēšana, apskatīšana.
      • 2. Darba meklēšanas pakalpojumi.
      • 3. Sociālās apdrošināšanas pabalsti (3 no 4):
        • Bezdarbnieka pabalsts,
        • Ģimenes pabalsts,.
        • Medicīnas izdevumu kompensācija,
        • Studentu stipendijas.
      • 4. Personiskie dokumenti (pase un autovadītāja apliecība).
      • 5. Transporta līdzekļa reģistrēšana (jauna, lietota, importēta).
      • 6. Pieteikšanās dažādām atļaujām.
      • 7. Iesniegums policijā (piemēram, zādzības gadījumā).
      • 8. Publisko bibliotēku pakalpojumi (elektroniskais katalogs, meklēšanas rīki).
      • 9. Apliecību pieprasīšana (dzimšanas, laulību).
      • 10. Reģistrēšanās/pieteikšanās augstākajai izglītībai.
      • 11. Paziņojums par dzīvesvietas maiņu.
      • 12. Ar medicīnu saistīti pakalpojumi (piem., interaktīva informācija/padomi par pakalpojumiem dažādās slimnīcās, pieteikšanās pie ārsta uz vizīti).
    • Publiskie pakalpojumi uzņēmējiem:
      • 1. Sociālās apdrošināšanas nodokļi darbiniekiem.
      • 2. Uzņēmuma nodoklis: deklarācijas iesniegšana, apstiprināšana.
      • 3. Pievienotās vērtības nodoklis: deklarācijas iesniegšana, apstiprināšana.
      • 4. Jauna uzņēmuma reģistrēšana.
      • 5. Datu iesniegšana statistikas pārvaldei.
      • 6. Klientu deklarācijas.
      • 7. Ar dabas aizsardzību saistītās atļaujas.
      • 8. Publiskie iepirkumi.

2010.gadā no 20 Eiropas Savienības ieteiktajiem e-pakalpojumiem tiešsaistē ir pieejami 94% pakalpojumu (2013.gada noteiktais mērķis ir 90%).

Vingrinies!

Uzdevumi

  • Atveriet pēc savas izvēles vienu pašvaldības mājas lapu un pārbaudiet, vai ir Ministru kabineta noteikumos Nr. 171 Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā minētās sadaļas.
  • Kā var noskaidrot, kādos formātos (piem., doc, pdf, rtf) var nosūtīt valsts un pašvaldību iestādēm dokumentus? Kurš normatīvais akts to regulē?
  • Izpētīt ES noteiktos prioritāros 20 e-pamatpakalpojumus iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Kuri no tiem ir svarīgi Jums? Kuri nav?

Pārbaudi!

Pašpārbaudes tests

Prev
E-pakalpojumu izmantošanas priekšnoteikumi
Next
E-pakalpojumi Latvijā un Eiropas savienībā

Created by Valdis Vītoliņš on 2011-08-02 07:52
Last modified by Valdis Vītoliņš on 2016-04-02 16:04
 
Xwiki Powered
Creative Commons Attribution 3.0 Unported License