Semantiskā zināšanu bāze WolframAlpha
Internetā tiek uzkrāts arvien vairāk informācijas, un arvien svarīgāks ir veids, kā to atrast.
Pirmie interneta meklēšanas dzinēji (Infoseek, AltaVista, Yahoo) izmantoja meklējamo vārdu (atslēgvārdu) sastapšanas biežumu un uzsvērumu tīmekļa lapās.
Google dibinātāji Lerijs Peidžs un Sergejs Brīns 1995. gadā ieviesa jaunu meklēšanas veidu, vadoties ne tikai pēc atslēgvārdiem, bet arī pēc lapas ranga (page rank). Lapas novērtējuma ideju viņi patapināja no zinātniskās pasaules — līdzīgi kā ietekmīgākos un fundamentālākos darbus citē daudz biežāk, tā arī saites uz vērtīgākām tīmekļa lapām ir daudz vairāk. Šāda pieeja, meklējot ar tiem pašiem atslēgvārdiem, deva daudz atbilstošākus meklējumu rezultātus un Google ātri kļuva par vadošo meklēšanas dzinēju. Tomēr galvenā Google u.c. mūsdienu meklētāju problēma ir tā, ka jāprot izvēlēties pareizos atslēgvārdus, t.i. jāpārzina attiecīgajā problēmu apgabala termini, žargons u.tml.
Tāpēc jau labu laiku zinātnieki strādā pie t.s. semantiskā tīmekļa/meklēšanas, kur meklēšanas dzinējs "saprot" jautājuma jēgu (semantiku). To panāk, veidojot vārdu savstarpējo saistību jēdzienu kopās — taksonomijās un ontoloģijās.
Kā viens no semantiskās meklēšanas risinājumiem ir 2009. gada 15. maijā palaistā semantiskā zināšanu bāze http://www.wolframalpha.com/.
Tāpat kā citi meklēšanas dzinēji, šis risinājums izmanto ārējus tīmekļa resursus, tomēr atškirībā no meklēšanas dzinējiem, šī informācija tiek agregēta un pārstrukturēta iekšējā zināšanu bāzē. Šīs zināšanu bāzes atšķirība no vikipēdijas ir tā, ka saturu neveido cilvēki, bet tas tiek savākts automātiski ar tīmekļa rāpuļiem. WolframAlpha piedāvā vispusīgas atbildes uz uzdoto jautājumu, izmantojot dažādus avotus, uzsvaru liekot uz matemātiskiem aprēķiniem. Lai arī WolframAlpha vel nepiedāvā uzvedinošas atbildes, piemēram, piedāvājot meklēt ar citiem ("pareizākiem") vārdiem, tā "saprot" standarta angļu valodā uzdotus jautājumus (kā "what is Latvia GDP"), dažādas datumu pierakstu formas un mērvienības, matemātikas operācijas, kā arī dažādu datu salīdzināšanu. Meklēšanas logs ir http://www.wolframalpha.com/input/, bet iespēju aprakstu var aplūkot video ierakstā.
Arī Google neguļ uz lauriem un turpina strādāt pie meklējumu iespēju uzlabošanas. Google search options parāda, kā Google meklēšana tiek papildināta ar semantiskās meklēšanas aizmetņiem (Piemēram, parādot alternatīvus atslēgvārdus. Latvijā pagaidām nestrādā).
Raksti ar atsauksmēm par WolframAlpha: wolframalpha reviews.
Created by Valdis Vītoliņš on 2009-05-16 06:57
Last modified by Valdis Vītoliņš on 2021-04-13 14:26