Mazs kurss matemātikā, liels sākums izglītības sistēmā

Komentāros varat mani pielabot, bet man šķiet, ka tagad gandrīz katra Latvijas skola gatavo savus elektroniskos mācību materiālus. Un mani šausmina, cik (pēc manām domām) skolas to dara nepareizi.

Es pats pirms vairākiem gadiem aicināju skolās ieviest Moodle (lai neieviestu kādu slēgtā koda sistēmu), tomēr tagad tik pat aktīvi sludinu pret to (un, ja arī senāk uzskatīju, ka Moodle ir noderīga vismaz zināšanu pārbaudes testiem, tad tagad tā vietā izmantoju Google formas).

Tomēr, lai arī Moodle sistēma nav ideāla, tā nav tik slikta, cik slikti to lieto:

  1. Katra skola gatavo savus materiālus. Gatava satura apmaiņa ir nepilnīga. (Piemēram, Word dokumenti zināšanu pārbaudes testiem, kas ir jāizdrukā uz papīra.)
  2. Materiālus Moodle vidē ievieto mācību/projekta beigās, kad materiāli jau ir novecojuši, gūstot minimālu atgriezenisko saiti no audzēkņiem.
  3. Moodle vairāk izmanto audzēkņu regulēšanai, nekā apmācībai. Materiāli ir pieejami šaurai (lai neteiktu — tukšai) lietotāju kopai (kuras pārvaldībai administratoriem bieži nepietiek laika).

Piemēram, lai apmierinātu formālās prasības, publiski pieejami kursu Datu bāzu tehnoloģijas, Datortīkli I un Datortīkli II materiāli ir pieejami arī Alberta koledžas Moodle sistēmā, bet tikai tad, ja studenti ir sekmīgi pabeiguši iepriekšējos kursus. (Ļauju trīs reizes minēt, kuru es saviem audzēkņiem norādu kā "oficiālo" vietni ☺.)

Tomēr ir arī patīkami izņēmumi. Pēdējais jaunums ir Kalvja Apsīša sagatavoti kursa materiāli: "Datu apstrāde valodā R". Kursa materiālu izstrāde ir vēl tikai sākumā. Lai arī šobrīd tas ir paredzēts kā fakultatīvs kurss matemātikas interesentiem, tomēr ceru, ka tas varētu būt sākums nopietnai skolu matemātikas kursa pārveidei.

Pateicoties internetam un citiem elektroniskās saziņas līdzekļiem, mūsdienu pasaule ir kļuvusi "plakana" — lai apmainītos idejām un sadarbotos nav nepieciešamas hierarhijas piramīdas. Aicinu šiem materiāliem pievienot savus komentārus, vai arī reģistrēties Xwiki sistēmā un piedalīties satura uzlabošanā un papildināšanā (piemēram, es to jau izdarīju). Bet, ja kāds vēlas, tas var brīvi kopēt, pārveidot un atkalizmantot šos materiālus, jo tie ir nevis drakoniski aizsargāti ar klasiskām autortiesībām, bet gan ar "Radošās kopienas" licenci.

Mūsu valsts priekšstāvji domā, kā uzlabot mūsu izglītības sistēmu ar multimiljonu projektiem. Tomēr, dēļ summu lieluma un korupcijas, šādi megaprojekti vairāk izgāžas, nekā izdodas. Tāpēc es domāju, ka mums būtu jāīsteno pavisam cita pieeja.

Ministriem un ierēdņiem nav jāmēģina izdomāt, kas gan skolām būtu vajadzīgs. Tiem ir jāvēro, ko rada Latvijas (un pasaules) skolotāji un pasniedzēji, un "jākanonizē" labākais no tā.

Piekrītu Artūram Bendžaminam un Konrādam Volframam, ka mūsdienu matemātikā ir pārāk daudz vietas algebrai un trigonometrijai, bet pārāk maz — procentu rēķiniem, statistikai un algoritmiem. Tāpēc domāju, ka modernā matemātikas "kanonā" sava vieta atrastos arī "Datu apstrāde valodā R" materiāliem.

Tags Apmācība Latvija
Created by Valdis Vītoliņš on 2013-01-14 16:59
Last modified by Valdis Vītoliņš on 2021-04-13 14:27
 
Xwiki Powered
Creative Commons Attribution 3.0 Unported License