Atpakaļ
Ievads tīmekļa lapu izveidē
Tālāk
Tīmekļa vizītkarte

Tīmekļa vietņu veidi

Lapas saturs

Ieraksts

  

Tīmekļa vietņu satura pārvaldība

Atkarībā no tehnoloģijas (metodes, kā dati tiek parādīti lietotājam), kāda ir izmantota tīmekļa vietnes izveidei, izšķir 2 veidu tīmekļa vietnes:

  1. statiskas vietnes;
  2. dinamiskas vietnes.

Statiskas tīmekļa vietnes

Statiskas tīmekļa vietnes lietotājam piegādā statisku informāciju. Tas nozīmē, ka informācija vienmēr paliek tādā pašā formā, kādā tā ir saglabāta tīmekļa serverī. Visas lapas, ko jūs redzat ekrānā, fiziski ir saglabātas serverī, neatkarīgi no tā, vai jūs tās atverat vai neatverat. Piemēram, ja statiska tīmekļa vietne satur 10 lapas, tad visas 10 lapas eksistē serverī.

Statiskās tīmekļa vietnes parasti ir veidotas, izmantojot HTML un CSS un attēlo vienu un to pašu informāciju visiem.

Salīdzinot ar dinamiskām tīmekļa lapām statistikas lapas ir relatīvi vieglāk veidot. Nepieciešams izmantot tikai HTML un CSS. Pie tam var izmantot tīmekļa lapu izveides programmatūru, kā Frontpage, Dreamweaver, CoffeeCup vai pat Notepad.

Statisku vietņu priekšrocības:

  • var ātrāk un vieglāk izveidot
  • serveris tās var piegādāt daudz ātrāk kā dinamiski veidotas lapas

Statisku vietņu trūkumi:

  • statiskas lapas nevar izpildīt sarežģītus uzdevumus
  • vietnes atjaunošana ir sarežģīta un darbietilpīga, tam nepieciešami īpaši rīki
  • dati un dizains parasti nav savstarpēji izolēti
Statiskas tīmekļa lapas mūsdienās izmanto reti.

Piemēri:

Dinamiskas tīmekļa vietnes

Pretēji statiskām tīmekļa vietnēm, dinamiskās vietnes lietotājam piegādā dinamisku informāciju, tas ir, informāciju, kas mainās atbilstoši tam, kādus kritērijus lietotājs ir izvirzījis.

Dinamiskām lapām pastāv izolētība starp programmatūras kodu, lapas dizainu un saturu. Saturs ir ievietots datu bāzē, tas tiek “paņemts”, izmantojot programmatūras kodu, kas to kombinē ar lapas izskatu/satura izkārtojumu un tad nosūta/parāda lietotājam. Tikai tā informācija, kas atbilst noteiktiem kritērijiem, lietotājam tiek parādīta.

Tas nozīmē, ka lapas, kuras lietotājs redz patiesībā nemaz neeksistē tīmekļa serverī, tas ir redzamas tikai lietotāja pārlūkprogrammā.

Dinamisko lapu atjaunošana notiek atjaunojot tikai datu bāzes saturu. Tāpēc gadījumos, kad tīmekļa vietnē ir nepieciešami bieži atjauninājumi, labāk ir izvēlēties dinamiskās tīmekļa vietnes izstrādi.

Dinamisko lapu izstrādē tiek izmantotas šādas programmēšanas valodas: PHP, Java vai ASP.Net. Šajās valodās kods ģenerē HTML kodu, kas tad tiek attēlots lietotāja pārlūkā.

Dinamisku lapu izveidē bieži tiek izmantotas Satura pārvaldības sistēmas, piemēram, Wordpress, Joomla vai Drupal. Šīs sistēmas atvieglo lapu izstrādi.

Dinamiskas lapas bieži izmanto interneta veikalos, e-biļešu tirdzniecībā, bibliotēku e-katalogos.

Piemēri:

Dinamisku lapu priekšrocības:

  • var īstenot sarežģītākus uzdevumus salīdzinot ar statiskām lapām
  • tās ir vieglāk atjaunināt
  • datu un satura izolācija ļauj programmētājiem un satura rakstītājiem strādāt neatkarīgi.

Dinamisku lapu trūkumi:

  • Lai izveidotu, nepieciešams vairāk laika
  • Sarežģīti izveidot
  • Dinamiskās lapas ir grūti indeksējamas

Tīmekļa vietņu funkcijas

Tīmekļa vietnes tiek veidotas dažādiem mērķiem un tās īsteno dažādus uzdevumus.
Galvenokārt tīmekļa vietnes atkarībā no tās funkcionalitātes var iedalīt šādās grupās:

  • personīgās tīmekļa vietnes
  • biznesa tīmekļa vietnes
  • informatīvās tīmekļa vietnes
  • tīmekļa meklētāju/direktoriju vietnes

Personīgās tīmekļa vietnes

Personīgās tīmekļa vietnes parasti veido katrs pats individuāli sev. Vietnes tēmas un saturs ir saistīts ar personu, kurai vietne pieder, pārsvarā tā ir personīgā informācija. Piemēram, vietne var saturēt informāciju par cilvēka biogrāfiju, ģimeni, hobijiem. Bieži šādām tīmekļa vietnēm izmanto vizītkaršu lapas formu vai emuāru/dienasgrāmatas formu.

Privāto lapu piemēri:

Biznesa tīmekļa vietnes

Biznesa tīmekļa vietnes pieder kādai institūcijai, uzņēmumam, pašnodarbinātai personai. Šādu vietņu mērķis ir saistīts ar biznesa mērķiem. Bieži uzņēmuma tīmekļa vietnē atrodas arī e-veikals. Uzsākot uzņēmējdarbību, sākotnējā uzņēmuma tīmekļa vietne var būt tikai viena lapa – vizītkarte.

Galvenie biznesa tīmekļa vietņu uzdevumi ir:

  • nodrošināt informāciju par uzņēmumu,
  • nodrošināt informāciju par uzņēmuma produktiem, pakalpojumiem,
  • nodrošināt reklāmu uzņēmuma produktiem, pakalpojumiem,
  • sniegt palīdzību un atbalstu klientiem,
  • tirgot uzņēmuma produktus tiešsaistē.

Piemēri:

Informatīvās tīmekļa vietnes

Informatīvo tīmekļa vietnu mērķis ir nodrošināt informāciju. Tādas vietnes ir:

  • Dažādu ziņu (ikdienas, biznesa, medicīnas, utml.) vietnes: delfi.lv, apollo.lv
  • Zinātnes tīmekļa vietnes: www.howstuffworks.com
  • Enciklopēdijas: wikipedia.org
  • Izglītojošas tīmekļa vietnes: skolotajs.lv, ebig3.eu
  • Tematiskas tīmekļa vietnes
  • Universitāšu, skolu tīmekļa vietnes: rtu.lv, lu.lv

Meklēšanas sistēmas/direktorijas

Meklēšanas sistēmas/direktorijas izskatās kā tīmekļa vietnes, bet tās sevī ietver daudz vairāk. Meklēšanas sistēmas tīmeklī meklē tīmekļa vietnes un uzkrāj informāciju par tām savos serveros.

Piemēri:

Direktorijas nav meklēšanas sistēmas, tās veido cilvēki. Tās sastāv no kategorijām.

Piemērs: http://dir.yahoo.com/

Tīmekļa vietņu veidi, kuriem ir radīti īpaši to izveides rīki

Vizītkartes tīmekļa vietne

Parasti satur vienu lapu, kuras galvenais uzdevums ir sniegt pamatinformāciju par organizāciju, par tās darbību un kontaktinformāciju. Vizītkartes tīmekļa vietne ir piemērots risinājums nelielām organizācijām. Tā var tikt izmantota arī kā pagaidu risinājums, kamēr nav izstrādāta “īstā” tīmekļa vietne. (http://www.em.gov.lv/e-komercija/page2568.html?id=49)

Piemēri:

Papildus informācija par vizītkaršu tīmekļa vietņu izveidi:

Interneta veikals/e-veikals

Interneta veikali ir vietnes ar produktu aprakstiem, produktu katalogiem, attēliem, tabulām, akcijām, īpašiem piedāvājumiem. Interneta veikals piedāvā apmeklētājiem produktus pasūtīt, veikt apmaksu.
Ņemiet vērā, ka e-veikala tīmekļa vietnes izveide ir tikai daļa no e-veikala funkcionalitātes. Jums jānodrošina arī preču loģistika.

Piemēri:

Papildus informācija par e-veikalu izveidi:

Emuārs

Emuārs (tīmekļa dienasgrāmata, žargonā — blogs)ir tīmekļa lietotne, ar kuru tiek veidoti, kārtoti un parādīti regulāri ieraksti vienā tīmekļa vietnē. Visbiežāk ieraksti ir salikti apgrieztā hronoloģiskā secībā — jaunākie ieraksti vispirms. Šāda veida tīmekļa vietne parasti ir pieejama jebkuram lietotājam.
Emuāru parasti uztur viena persona, kas tajā publicē rakstus par sev aktuālām tēmām, ikdienas piedzīvojumiem, kā arī ievieto attēlus vai video materiālus.

Piemēri:

Papildu informācija:

Vingrinies

  • Atver savas iecienītās tīmekļa vietnes un raksturo, kāds ir šīs vietnes pamata veids un vai tai ir arī kāds cits saturs un lietojums

Atpakaļ
Ievads tīmekļa lapu izveidē
Tālāk
Tīmekļa vizītkarte
Tagi:
Izveidojis Ieva Vītoliņa 2013-07-31 18:24
Pēdējais mainījis Valdis Vītoliņš 2017-11-06 11:12
 
Xwiki Powered
Creative Commons Attribution 3.0 Unported License